Notice: Undefined offset: 4 in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 26
میرزا یدالله دوزدوزانی


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12




اندیشه » مراجع و بزرگان دینی » تعداد بازدید: ٢٩٨٧٣٥
میرزا یدالله دوزدوزانی
امتیاز:

Notice: Undefined variable: counter in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 271
حضرت آیت الله دوزدوزانی فرزند حاج عبدالحمید در سال 1314 هجری شمسی در خاندانی متدین و مذهبی در شهر تبریز چشم به جهان گشودند. پدر ایشان از تجار متدین و نیكوكار شهر تبریز بود. اجداد ایشان سال ها قبل از روستای دوزدوزان واقع در هفتاد كیلومتری شهر تبریز به این شهر مهاجرت و در آنجا اقامت نموده بودند.
تحصیلات مقدماتی و سطح

معظم له در سال 1322 هجری شمسی جهت فراگیری ادبیات فارسی وعربی وارد مكتب شد و مقدمات را نزد مرحوم حاج میر محمود آقا كه در شهر تبریز شهرت به سزایی داشت و نیز مرحوم حاج آقا میرزا فرج الله آموخت سپس جهت ادامه ی تحصیلات خود وارد مدرسه ی علمیه ی حسن پاشا - واقع در میدان صاحب الامر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- گردید و در اندك مدتی با علاقه ی شدیدی كه به آموزش علم و ادبیات داشت در بین هم دوره های خود شاخص گردید. سپس برای استفاده از دیگر اساتید در مدرسه ی علمیه ی طالبیه - مسجد جامع تبریز- مشغول به تحصیل شد و دروس متن - منطق و اصول و لمعتین: شرح لمعه ی مرحوم شهید ثانی ج 1 و 2 - را در محضر اساتیدی چون مرحوم حاج میرزا علی اصغر باغمشه ای و مرحوم حاج میرزا علی اصغر اخیجهانی و مرحوم حاج سید رضا مرندی و مرحوم حاج میرزا ابوالفضل سرابی فراگرفت.
مهاجرت به قم

معظم له در حالی كه هنوز به سن هجده سالگی نرسیده بودند در سال 1332 هجری شمسی جهت تكمیل آموخته های خویش به شهر قم هجرت فرمودند. ایشان ادامه ی دروس سطح(متن) را با جدیت تمام در خدمت اساتید بزرگواری از جمله مرحوم آیت الله حاج میرزا محمد مجاهد تبریزی آموختند.
تحصیلات عالیه

آیت الله دوزدوزانی در سال 1337 هجری شمسی به حج و زیارت عتبات عالیات مشرف شدند و پس از بازگشت تحصیل در دروس خارج را در محضر اساتید بزرگ آن دوران آغاز نمودند. ایشان نخست در درس خارج مرحوم آیت الله العظمی بروجردی شركت كردند و پس از درگذشت ایشان مدتی در درس اصول رهبر كبیر انقلاب آیت الله العظمی خمینی كه در مسجد سلماسی تشكیل می شد شركت جستند و سپس در درس خارج فقه و اصول مرحوم آیت الله العظمی شریعتمداری قدس سره حاضر شدند. معظم له یكی از شاگردان مبرز و برجسته ی آن فقید سعید است كه تقریبا یك دوره ی كامل خارج فقه و اصول را در مدت 25 سال از محضر ایشان فراگرفت. ایشان همچنین از درس خارج مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی نیز بهره بردند و مفتخر به دریافت اجازه روایی از حضرات آیات عظام شریعتمداری و گلپایگانی گردیدند.
درس فلسفه

ایشان مدتی در درس اسفار مرحوم علامه آیت الله حاج سید محمد حسین طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان شركت نمود و در ضمن آن یك دوره درس منظومه ی سبزواری را به عده ای از فضلای حوزه تدریس فرمودند.
علاقه به قرآن

حضرت آیت الله دوزدوزانی از همان اوان طلبگی علاقه ی زیادی به آموزش قرآن داشت و تفسیر قرآن را از سال 1382 هجری قمری(1342 هجری شمسی) آغاز فرمودند و تا به حال به تدریس تفسیر اشتغال دارند. ایشان مدتی تدریس خود را بر اساس ترتیب سوره های(تفسیر كمپانی) قرار دادند ولی اخیرا كار تفسیر خود را بر اساس تفسیر موضوعی كلام الهی قرار دادند. ثمره ی این تلاش به صورت چند جلد كتاب در آمده كه شماری از آنها چاپ شده است.
خدمات مذهبی - اجتماعی

معظم له علاوه بر تدریس و تبلیغ احكام الهی در شهرهای قم و تهران و كرج و تبریز خدمات اجتماعی شایانی نیز داشته اند از جمله:

الف) احداث مسجد جواد الائمه علیه السلام در خیابان جیحون شهر تهران كه به نام مسجد حاج كاظم فعلا به طرز خوبی اداره می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

ب) باز سازی مسجد تاریخی شصت و سه ستون تبریز كه قدمت چهار صد ساله دارد و در سالهای اخیر متروكه بود كه با تلاش های معظم له مرمت و تعمیر شد و هم اكنون یكی از مساجد فعال شهر است.

ج) اعزام مبلغ به نقاط مختلف: ایشان در طی سالهای 50 تا 57 هجری شمسی مبلغینی را جهت آموزش مسائل دینی به روستاییان و جلوگیری از گسترش عقاید منحرفین و غلات به شهرستان كلیبر و 500 روستای اطراف آن در استان آذربایجان شرقی اعزام فرمودند و همچنین با هزینه ی شخصی خود استراحتگاهی مجهز برای مبلغین اعزامی تاسیس نمودند. از جمله خصوصیات این دوره ها این بود كه با مبلغ اعزامی شرط می شد نباید از دیگران حق تبلیغ درخواست نماید. این نوع تبلیغ تأثیر بسزایی در آن منطقه داشت. این طرح بعدا تا حدودی در مناطق دیگری مانند بخش زاغه از توابع خرم آباد و هشترود و شهرری نیز اجرا شد.

د) مبارزه با منحرفین: با توجه به گسترش بیش از پیش فعالیت گروههای منحرف و فرقه های ضاله مانند صوفیه و بهاییت و وهابیت در سالهای اخیر حضرت آیت الله دوزدوزانی با همكاری مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقا شیخ داود الهامی و حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد مردانی در سال 1375 هجری شمسی موسسه ای برای مبارزه با این تحركات با نام(موسسه ی دفاع از حریم اسلام) تاسیس نمودند و در این راه چندین جلد كتاب جیبی به چاپ رسانیده و به صورت رایگان منتشر ساخته اند كه در اینجا به نام بعضی از كتب انتشار یافته از سوی این موسسه اشاره می گردد:

1- تصوف از دیدگاه ائمه اطهار علیهم السلام

2- پیدایش تصوف در میان شیعیان،

3- فرقه های نعمت اللهی و گنابادی،

4- فرقه های ذهبیه و اویسیه و خاكساریه،

5- سیری كوتاه در مرام اهل حق(علی اللهیان(

6- دو محور عقاید وهابیان،

7- بهاییت مولود تصوف.

همچنین این مؤسسه اقدام به خرید و پخش دیگر كتبی كه در این رابطه برای افراد مفید است می نماید.

هـ) تأسیس جلسات مذهبی:

معظم له جهت تبلیغات مذهبی و پاسخگویی به نیاز نسل نوخاسته جلسات مذهبی را با شیوه ای نوین تأسیس نمودند. این جلسات در دو بخش بزرگسالان و نوباوگان تشكیل می شد:

الف) جلسه ی دینی مكتب علی علیه السلام در سال 1353 هجری شمسی در شهر تبریز تاسیس گردید. این جلسات در آن زمان به شیوه ی خاصی با استفاده از تریبون سخنرانی و صندلی برای شركت كنندگان به صورت هفتگی و سیار برگزار می گردید و اكثر شركت كنندگان آن از طبقه ی جوان و تحصیل كرده بودند.

ب) جلسات هفتگی برای تربیت دینی نوباوگان هفت تا دوازده ساله در پنجاه مسجد شهر تبریزكه توسط هشتاد نفر از روحانیون و معممین و تجار آن شهر اداره می شدند ودر مجموع حدود هزار نفر در آن جلسات شركت می كردند. شركت كنندگان در این جلسات علاوه بر آموزش قرآن به آموختن احكام و عقاید و سرودهای مذهبی و روش مناظره با مخالفین می پرداختند.
تدریس

حضرت آیت الله دوزدوزانی در دوره ی تحصیل خود در شهر قم همانند گذشته به تدریس دروس و متون قبلی به طلاب و فضلای حوزه پرداختند. ایشان در این دوره درس را بر همه ی امور مقدم می دانستند و به جز تحصیل و تدریس و مطالعه به دیگر اشتغالات و تفریحات و مسائل سیاسی و اجتماعی نمی پرداختند. معظم له از سال 1400 هجری قمری تدریس خارج فقه و اصول را در حوزه علمیه قم آغاز نمودند و تا به حال مباحث مختلفی از فقه و اصول را تدریس فرموده اند كه عده ی معتنابهی از فضلای حوزه در مجلس درس ایشان حاضر می شوند.
آثار و تالیفات

حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی دارای تألیفات فراوانی در زمینه های مختلف علوم دینی هستند كه اجمالا به آنها اشاره می كنیم:

1- دروس حول نزول القرآن منتشر شده،

2- دروس حول الموت و الحیات و البرزخ و اشراط الساعه منتشر شده،

3- تحقیق اللطیف حول التوقیع الشریف به صورت محدود تكثیر شده،

4- دروس حول المعاد آماده ی چاپ،

5- تقریرات فقه صلات مسافر آماده ی چاپ،

6- كتاب قصاص(در سال 1406 هجری قمری تدریس و به رشته ی تحریر در آمده) آماده چاپ،

7- حاشیه بر عروه الوثقی به صورت محدود تكثیر شده،

8- رساله ی توضیح المسائل منتشر شده،

9- مناسك حج منتشر شده،

10- رساله ی ارشاد المومنین منتشر شده،

11- منهاج الصالحین(رساله عربی) به صورت محدود تكثیر شده،

12- رساله ی هلالیه به صورت محدود تكثیر شده،

13- ملحقات توضیح المسائل به صورت محدود تكثیر شده.

14- تغییر جنسیت آری یا نه؟


توجه: از آنجا که درج مطالب در سایت "محبوبترین‌ها" برای همه کاربران آزاد می باشد، از همه کاربران محترم تقامندیم؛ در صورت مشاهده مطلبی خلاف واقع، غیرقانونی و یا منافی فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی در هر یک از پروفایل‌ها، از طریق بخش "تماس با ما" سایت مدیریت سایت را در جریان بگذارید.
 روابط عمومی سایت محبوبترین‌ها
Share


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12



صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما | خبرنامه | جستجو | نقشه سایت | RSS
محبوبترین‌های سیاسی | محبوبترین‌های ورزشی | محبوبترین‌های هنری | محبوبترین‌های اقتصادی | محبوبترین‌های دانش | محبوبترین‌های اندیشه | محبوبترین‌های فرهنگ و ادب | محبوبترین‌های ارتباطات | محبوبترین‌های تاریخ و جامعه | محبوبترین‌های بهداشت
Notice: Undefined variable: linktop1 in /home/mahbobtarin/public_html/bottom.php on line 28

میرزا یدالله دوزدوزانی

محبوبترین‌ها,مشاهیر ایران,بیوگرافی نخبگان,جدیدترین اخبار,محبوبترین‌چهره‌ها,محبوبترین‌های سیاسی,محبوبترین‌های ورزشی,محبوبترین‌های هنری,محبوبترین‌های اقتصادی,محبوبترین‌های پزشکی,محبوبترین‌های فرهنگی,محبوبترین‌های دین و اندیشه,محبوبترین‌های رسانه و ارتباطات,محبوبترین‌های علم و دانش,محبوبترین‌های تاریخ و جامعه,